Kita x-change link ye..Mekasih ^_^

Followers

Tuesday, September 8, 2009

Makaroni Bakar

Yuhuuuu...nk citer nih..hikhik..sgt lah suka aku last saturday..g lah wat makaroni bakar,amik resepi nih dlm website ape nth dh lupa..Terima kasih ye puan..tp aku tukar n tmbh sikit2 ikut seleraku..1st time nih buat dh lama ngidam hikhik..aku buat 2 jenis satu untk daging n lg satu isik ayam..mak n adik aku ada yg tk mkn daging n tk suka cendawan butang yg aku letak kan tuh..haa nasib baiklah buat pasta nih senang..so sempatlah buat juadah berpuasa..tgk lah pic n resepi nya kt bawah ye..sgt mudah..

Resepi
********
Bahan-bahan
300gm macaroni (aku guna pasta yg bentuk riben tuh nth ape nama)
250 gm daging cincang / Ayam (aku tk ikut sukatan pakai letak jek)
4 biji telor (pukul kembang)
3 sudu rempah kari
2 labu bawang besar (aku guna 1/2 bawang jek pasal adik aku sgt bnyklh songeh dia tk nk itu lah ini lah sabau aje leww)
2 Biji Bwg Putih
1 tin susu cair (ikut kepekatan n kesukaan)
1 cawan air
Cendawan Butang/Lada bangle (potong dadu) / Oregano (Klu nak)
sedikit keju parut(Ceddar Chese)
minyak utk menumis & garam

Cara-cara
rebus makaroni hingga empuk & toskan
kemudian panaskan minyak & tumis bawang besar bersama rempah kari sehingga naik bau.Kemudian masukan daging & kacau rata hingga daging masak
Selepas itu masukkan susu garam dan gula. Kacau rata
Masukan makaroni air dan kacau hingga mendidih.
Tuangkan adunan kedalam loyang yang telah disapu minyak.
Tuangkan telor dan taburkan keju. Bakar selama 180 C (45 minit} (aku guna microwave oven jek)
inilah hasilnyaaaaa taraaaaaaaaa.....

Yang ini adalah makaroni bakar (isik daging + cendawan butang) untuk aku n yg lelain (aku dh potong2 bg kt nenek n mkcik aku..huhu depa mintak lg..suka2 laku2..hehe..
Yang nih adalah makaroni bakar untk mak n adik aku (isik ayam) depa ada yg tk mkn daging n cendawan butang so buatkan lah jgk..


2 comments:

ManjaIxora said...

wah, wah, wah... sedapnyerrrr... nak sikit... semenjak dah nak jadi bini orang, dah pandai masak western u oullss.. huhuhu, jelesnyerr... chef bukak kelas... anak murid nak blajar.. hohoho

Lianna Umar said...

wahahah itulah..nk jd tukang masak yg tau masak semua jenis makanan huhu angan2..yo leww kita nih kn suka makan mkn n mkn..ahaks senang nnt tk yah bg suami mkn luar..eelele dia pun terror masak gak apeww..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...