Kita x-change link ye..Mekasih ^_^

Followers

Friday, August 28, 2009

Biskut Sarang Semut & Biskut Suji

Allooosssssss haaa nk share resepi biskut yg paling senang ^_^..hikhik..nih leww 2 jenis kuih yang so easy to made n of coz i like to eat!!Klu korang nk tau,1st aku buat kuih nih dulu terus menjadi!!heee maaf ye aku bukan nk riak..tk baik dik nun bulan poser nih..hehe..tapi memang betul apeerr..menjadi!!!hahaha sgtlah aku suka tgk biskut aku jadi..yo leww aku nih sgtlah jarang nk buat biskut2 nih..takut tk menjadi sebenanrnye dik nun!pengalaman2 wat kuih sebelumnye agak mengecewakan :( hahaha tp aku pun tk kan buat kuih n biskut yg susah2 2 jenis nih punya leww sgt senang n bahan2 ye tk bnyk nk guna..pakai masuk je dlm bekas uli dh jadi..heheheh..itu pasal leww aku koba td 1st buat terus menjadi..senanglah katakan..korang so sure blh buat tau!!!

BISKUT SARANG SEMUT

Bahan-Bahan
250 gm butter
100 gm gula halus
350 gm tepung gandum.....]
100 gm tepung jagung.......] di ayak
1 biji kuning telur
1 s/teh esen vanilla

hiasan
Sedikit coklat rice sedikit manik gula kecil (warna-warni) secukupnya paper-cup kecil

Cara-Caranye :
1. Pukul kembang butter dan gula.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul rata.
3. Masukkan tepung dan gaul rata.
4. Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper-cup.
5. Taburkan coklat rice dan manik gula kecil.
6. Bakar dalam oven dgn suhu 180’C sampai masak (anggaran 15 minit).
7. Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.


BISKUT SUJI GAJUS

Bahan-Bahan
160 gm gajus - panggang dan kisar kasar-kasar (ini agar bila kita makan terasa kekacangnya)
300 gm gula halus
430 gm tepung gandum - ayak
Secubit garamMinyak sapi - campurkan sedikit demi sedikit mengikut kelembutan yang di kehendaki
Cawan kertas - secukupnya. **Pic Biskut suji nih tk letak dlm cawan kertas,tp u all blh lh guna klu nak ok

Hiasan
Gula aising - secukupnya
Kacang Gajus - secukupnya.
Panggang dan kisar halus.*Satukan dan gaul gula icing dan kacang gajus. Lalu ayakkan di atas kuih yg telah sejuk.

Cara - caranya:
Dalam sebuah mangkuk satukan tepung,gula,garam dan gajus yg di kisar kasar.
Gaul kesemuanya agar sebati. Lalu masukkan sedikit demi sedikit minyak sapi.Gaul adunan hingga menjadi doh yg lembut, yg mudah di bulat-bulatkan.
Masukkan ke dalam cawan kertas yg kecil dan di susun di dalam dulang pembakar.
Panaskan ketuhar anda pada suhu 160c dan bakarlah selama 20 minit atau sehingga masak.

Tuesday, August 25, 2009

Cot cet Untuk Hari Ini

Hhhee selamat berpuasa kepada semua muslimin n muslimah..Dah masuk hari yg ke-4 kita berpuasa kan..pejam celik dah masuk bulan ramadhan,lepastuh umat islam menantikan kedatangan syawal untk diraikan...Bestttttttt..n sgt excited hehehe..

Bulan puasa tahun nih aku cuba untk berjimat walaupun tuh lee azam setiap tahun bulan ramdhan ngehngeh..tk de maknanye..perbelanjaan bulan puasa nih lebih bnyk dr bulan2 biasa..jadi...mmg sgtlah susah ok!untk mendisiplinkan diri nih supaya tidak melakukan pembaziran..tergodas dgn pelbagai juadah yang dijual di Bazaar tuh..TETAPI..yessssss aku berjaya melakukanye dr 1st puasa tuari sampai lew 3rd puasa semalam..aku berjaya mengawal pembelian..kt kg duk umah jekk adik badik lain yg bnyk beli tuh beli nih..kt rumah sewa..aku n hosmate dh plan setiap sorang 1 juadah je..moga2..tak lari planning nih..hehehe..moga aku terus berjaya mendisiplinkan diri untuk perbelanjaan ramadhan thn nih ye..aminnn ^_^

Sepanjang bulan Ramadhan yg mulia ni..bulan ni bulan yg penuh kebizian pd aku..if u look below on my profile u'll c my wedding day period..just tinggal lg baper jerk hari kan untk menguruskan semuanya..emm bnyk lg nih tk buat sebenarnye..insyaallah doakan semoga semuanya berjalan dengan lancar ye..Amminnn..kan sekali lg ye heheh..mekasih2..jadi keutamaan aku lebih kepada persiapan majlis tersebut..Debar2 m.ngahh tau nk jd isteri org..memikul amanah baru sebagai seorang isteri..^_^

Friday, August 21, 2009

My Housemate

Allo alloooo haaaaaaa guyzz...dh masukkan entry nih okiesss spt yg dijanjikan..Ahaks visitor2 sumer..hari yg penuh rahmat nih aku nk citer sikit bab osmate2 aku ok!!!Emmm diorg sgt Happening,notty n most important is depa alwiz make each other laugh laugh n laugh..every nite our voice can dengar dr blok bawah tau!!!Klu senyap sehari umah tuh makannyer kitaorg tk de kt umah la or kitaorg dh tido baru leww senyapZZzzzzz.. ^_^

Hikhik ini K.ana kakak sulung di antara kami,Jadi sgt lah molek klu aku letak pic ye teratas sekali..Respect2!!haha..Sorry guyzz dia nih org dh book (Tunang) Thn depan Majlisnye..Insyallahh..Aminn moga semuanyer berjalan sept yg dirancang..

Haaaaa ini pun pangkat kakak gak nih...pd aku leww..huhuhu muka sama kan dgn k.ana of course leww depa berdua nih adik beradik yg sah!(Biologinye)..I Call her k.ila..(CHhief Cheff)hahaha..naper aku gelak??nthh lewww kelakar lahh klu ingt kt dorang nih..

Ini adik manis tudung kuning Aku panggilnye c.Azie..Pebret kaler kuning nih..klu blh atas bawah sumer nk kuning..ngehngehngeh..huu lupa lak nk inform kt u all..C.azi moh k.ila adalah single n availabe ok!!anyone interesting blh hantar kan form kt aku ok..after penapisan baru blh make another step!!hahaha habislah aku bila depa baca statement nih :(..

Taraaaaaaaaaaaaa!!!!it's me!!!!!!hahahaha ini adalah adik yg paling bongsu n paling comel sekali ok!!!(Sesi mengangkat bakul sendiri)..cian aku tau kdg2 kena buli :( sgt sedih..soupsoupsoup..tipu jerkk hikhik..











sumer comel2 kan?????baik kamu sumer ckp "ye" ok!!hahah tk deww leww..diorg nih sgt baik!n caring each others n dats y i love them much!!hari2 depa masak aku makan..aku masak depa makan..haa gitulah setiap harinyer perkara yg berlaku kt rumah tuh..hahahaha..wahaaaaaaaaaa rasa mcm sesi memperkenalkan biodata memasing pulak yeww..^_^ ok lah..nnt ade ideaa aku sambung entry nih blh orise ^_^...daaaaaaaaaaaa

Thursday, August 20, 2009

Doa Buat Kekasih

Doa Ku Untuk Mu.

Dengan nama Allah,Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Ya Allah...Seandainya telah Engkau catatkan, Dia milikku tercipta buatku, Satukanlah hatinya dengan hatiku, Titipkanlah kebahagiaan antara kami, Agar kemesraan itu abadi ...

Ya Allah...Ya Tuhanku yang Maha Mengasihi, Seiringkanlah kami melayari hidup ini, Ketepian yang sejahtera dan abadi, Maka jodohkanlah kami...
Tetapi Ya Allah...Seandainya telah Engaku takdirkan, Dia bukan milikku, Bawalah dia jauh dari pandanganku, Luputkanlah dia dari ingatanku, Dan peliharalah aku dari kekecewaan...

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti... Berikanlah aku kekuatan, Menolak bayangannya jauh ke dada langit, Hilang bersama senja yang merah, Agar ku sentiasa tenang, Walaupun tanpa bersama dengannya...

Ya Allah yang tercinta...Pasrahkanlah aku dengan takdirMu, Sesungguhnya apa yang telah Engkau Takdirkan, Adalah yang terbaik untukku, Sesungguhnya Engaku Maha Mengetahui, Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini...

Ya Allah...Cukupkanlah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku, Di dunia dan di akhirat, Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang daif ini, Janganlah Engkau biarkan aku bersendirian, Di dunia ini mahupun di akhirat, Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran, Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman, agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup, Kejalan yang Engaku redhai, Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah...

Ya Allah...Berilah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat, Dan peliharalah kami dari azab api neraka,AMIN... AMIN... AMIN...YaRabbal'aalamiin..

Renungkanlah Di Kala Sunyi

1. Jangan tertarik kepada seseorang karena parasnya sebab keelokan paras dapat menyesatkan. Jangan pula tertarik kepada kekayaannya karena kekayaan dapat musnah. Tertariklah kepada seseorang yang dapat membuatmu tersenyum, karena hanya senyum yang dapat membuat hari-hari yang gelap menjadi cerah. Semoga kamu menemukan orang seperti itu.

2. Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan pergilah ketempat-tempat kamu ingin pergi. Jadilah seperti yang kamu inginkan, karena kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kamu lakukan.

3. Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan. Tetapi seringkali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita.

4. Sahabat terbaik adalah dia yang dapat duduk berayun-ayun diberanda bersamamu, tanpa mengucapkan sepatah katapun , dan kemudian kamu meninggalkannya dengan perasaan telah bercakap-cakap lama dengannya.

5. Sungguh benar bahwa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya, tetapi sungguh benar pula bahwa kita tidak tahu apa yang belum pernah kita miliki sampai kita mendapatkannya.

6. Pandanglah segala sesuatu dari kacamata orang lain. Apabila hal itu menyakitkan hatimu, sangat mungkin hal itu menyakitkan hari orang lain pula.

7. Awal dari cinta adalah membiarkan orang yang kita cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kita inginkan. Jika tidak, kita hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kita temukan di dalam dia.

8. Orang-orang yang paling berbahagiapun tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya.

9. Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dengan beberapa orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterimakasih atas karunia itu.

10. Hanya diperlukan waktu seminit untuk menaksir seseorang, sejam untuk menyukai seseorang dan sehari untuk mencintai seseorang, tetapi diperlukan waktu seumur hidup untuk melupakan seseorang.

11. Kebahagiaan tersedia bagi mereka yang menangis, mereka yang disakiti hatinya, mereka yang mencari dan mereka yang mencoba. Karena hanya mereka itulah yang menghargai pentingnya orang-orang yang pernah hadir dalam hidup mereka.

12. Cinta datang kepada mereka yang masih berharap sekalipun pernah dikecewakan, kepada mereka yang masih percaya sekalipun pernah dikhianati, kepada mereka yang masih mencintai sekalipun pernah disakiti hatinya.

13. Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan tidak pernah memiliki keberanian untuk mengutarakan cintamu kepadanya.

14. Jangan pernah mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencoba, jangan pernah menyerah jika kamu masih merasa sanggup, jangan pernah mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

15. Memberikan seluruh cintamu kepada seseorang bukanlah jaminan dia akan membalas cintamu. Jangan mengharapkan balasan cinta, tunggulah sampai cinta berkembang di hatinya, tetapi jika tidak, berbahagialah karena cinta tumbuh di hatimu.

16. Ada hal-hal yang sangat ingin kamu dengar tetapi tidak akan pernah kamu dengar dari orang yang kamu harapkan untuk mengatakannya. Namun demikian, janganlah menulikan telinga untuk mendengar dari orang yangmengatakannya dengan sepenuh hati.

17. Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang disekelilingmu tersenyum. Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.

Mengatasi Sakit Kepala

Tentu ramai di antara kita yang mengidap sakit kepala yang dinamakan migrainni. Maklumlah, kita ini manusia, tak lari dari masalah. Kadang-kadang itu, kerja yang melambak-melambak di pejabat dan jugak di rumah pun boleh menyebabkan migrain ini melanda. Disini Ada berapa tips bagi mengatasi dan jugak mengurangkan sakit migrain ini.
Migrain ialah sakit kepala yang paling kerap di alami seseorang. Penyakit ini biasanya datang dan pergi.
Antara tanda-tanda migrain ialah sakit kepala yang berdenyut diikuti dengan muntah dan pitam. Bagaimanapun migrain tidak didedahkan kepada maut. Faktor keturunan turut menjadi punca migrain tetapi penyakit ini boleh dicegah dengan mengelakkan faktor penyebab seperti :
* KeteganganKeadaan ini terdedah kepada sesiapa sahaja terutamanya lelaki.Mereka yang tidak bijak mengurus dan mengendali masalah akan terdedah kepada sakit kepala jenis ini.
* Pengambilan Ubat-UbatanMasalah tertentu untuk meredakan kesakitan boleh mendedahkan seseorang kepada sakit kepala. Pengambilan makanan mengandungi bahan 'monosodium glumate atau MSG', kafein dan alkohol boleh juga menyebabkan sakit kepala.
* Penyakit Metabolik Kekurangan gula di dalam tubuh, kurang darah, kegagalan fungsi ginjal dan hati jugak boleh menyebabkan sakit kepala.Untuk Meredakan Serangan, Cuba Ikuti Panduan Ini :
- Berehat seketika dengan berbaring.Baring diatas katil dan pejamkan mata kira-kira setengah jam.Ia bukan sahaja dapat meredakan sakit kepala yang teruk, malah dipercayai dapat mengelakkan migrain.
- Elakkan terkena cahaya terang atau pancaran matahari.- Berehat di dalam sebuah bilik gelap atau samar-samar kerana keadaan terang boleh menambahkan lagi sakit kepala.
- Ketulan ais atau air sejuk boleh meredakan sakit kepala. Ambil sehelai tuala dan masukkan ketulan ais di dlm tuala itu. Tekapkan pada mata seketika.
- Jika masih tidak reda, cuba guna air suam. Basahkan tuala dengan air suam dan tekapkan pada mata selama kira-kira setengah jam.
- Fikirkan secara positif. Sebahagian besar sakit kepala berpunca dapada tekanan dan gangguan perasaan.

Tanda2 Awal Kanser

(1) Kanser pangkal rahim- sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa,sakit selepas bersenggama dan turun berat badan
(2) Kanser payudara- bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairan berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada
(3) Kanser usus besar-perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan, sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air
(4) Kanser paru-paru- batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah,sakit dada dan hilang berat badan
(5) Kanser perut- hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yg tidak tratur,cepat kenyang walaupun makan sedikit
(6) Kanser limpa- sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan,kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak
(7) Kanser ovari- haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen, sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam
(8) Kanser otak- sakit kepala,muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti
(9) Kanser prostat- sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan
(10) Kanser darah (leukimia)-letih,pucat, mudah lebam dan mudah mendapat efeksi
(11) Kanser tekak- suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak,sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher

10 PENYEBAB UTAMA KANSER
(1) Makanan
(2) Tembakau
(3) Alkohol
(4) Radiasi
(5) Sinaran cahaya matahari
(6) Pekerjaan
(7) Pengambilan ubat
(8) Pencemaran air dan udara
(9) Perokok yang tidak aktif
(10) Keturunan

TEH DAN KANSER
Teh meningkatkan aktiviti antioksidan di dalam darah, membantu mengelakkan sakit jantung dan kanser. Di nagara Jepun dan China, mereka mempercayai bahawa meminum teh bersama hidangan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser. Teh juga berupaya menyerang bakteria yang boleh menyebabkan penyakit gusi selain memperkuatkannya. Teh juga mempergiatkan enzim sistem "detoxification" di dalam limpa, membantu menyingkirkan bahan-bahan kimia yang tidak dikehendaki oleh tubuh serta membantu melindungi arteri. Ia juga berupaya untuk menghalang darah beku dan juga mengurangkan risiko serangan stroke.

DIET UNTUK MENCEGAH BENJOLAN PADA PAYUDARA
(1) Hindari makanan berlemak dan bergoreng
(2) Hindari makanan ringan yang masam
(3) Kurangkan minum kopi dan minuman bergas
(4) Berhati-hati semasa mengambil ubat selsema ataupun aspirin
(5) Ambil makanan mengandungi vitamin E,B-6, dan evening primrose oil

Memahami Kecumburuan Seorang Wanita

Kebanyakan lelaki berkata mereka tidak faham apa sebenarnya yang dimahukan oleh wanita yang cemburu. Menurut mereka, walau apa sekalipun yang mereka buat, isteri mereka yang cemburu tetap juga cemburu. Ditinjau daripada satu sudut, cemburu ialah manifestasi hilangnya rasa selamat dari dalam hati si pencemburu. Hilangnya rasa selamat bukan hanya menimbulkan cemburu, tetapi juga menghilangkan rasa kepuasan.

Menurut pakar-pakar pikologi perhubungan, bagi seseorang wanita, apabila dia berkahwin, dia mendapat kepuasan daripada dua sumber. Sumber kepuasan wanita yang pertama ialah tingkah-laku suaminya kepadanya. Dalam erti kata yang lain, dia mendapat kepuasan daripada cara-cara suaminya melayan dirinya. Setiap kali suaminya melayan dia dengan cara yang positif, maka wanita berasa sangat puas. Sebagai contoh, perbuatan membantu isteri membasuh pinggan lepas makan adalah tingkah-laku positif. Setiap kali si suami membasuh pinggan selepas makan, maka si isteri berasa sangat puas. Ini bermakna, untuk memuaskan hati isteri, lelaki digalakkan membuat banyak perkara-perkara yang positif.

Sumber kepuasan wanita yang kedua datang daripada makna yang diberikan olehnya ke atas tingkah-laku suaminya. Mana-mana perbuatan lelaki yang diberi makna dan nilai tinggi oleh wanita mecipta rasa kepuasan yang tinggi kepada wanita. Hasilnya, setiap kali seseorang suami melakukan perbuatan-perbuatan begitu, maka isterinya berasa sangat puas. Sebagai contoh, perbuatan lelaki memuji masakan isterinya diberi makna dan yang tinggi oleh si isteri. Setiap kali seseorang suami memuji masakan isterinya, maka isterinya berasa sangat puas. Ini bermakna lelaki perlu mengetahui pelbagai tingkah-laku suami yang diberi makna dan nilai tinggi oleh isterinya, dan mereka digalakkan banyak menunjukkan tingkah-laku jenis itu kepada isteri.

Suami-suami melakukan berbagai-bagai perkara. Setiap perkara yang dilakukannya diberi makna dan nilai oleh isterinya. Apabila perkara itu diberi nilai tinggi, setiap kali si suami melakukan perkara itu ke atas diri si isteri, maka si isteri mengecapi rasa puas yang sangat tinggi. Begitu juga yang sebaliknya. Setiap kali suami melakukan perkara-perkara yang diberi nilai rendah oleh isterinya, maka si isteri akan berasa amat tidak puas. Sebagai contoh, perbuatan balik lambat diberi nilai yang amat rendah oleh wanita, maka setiap kali lelaki balik lambat, isterinya akan berasa amat tidak puas.

Tetapi lelaki ingin tahu, bagaimanakah wanita memberikan nilai tinggi ataupun nilai rendah ke atas perbuatan dan tingkah-laku suami? Beginilah cara wanita memberikan makna dan nilai ke atas tingkah-laku suami mereka. Sebahagian daripada apa yang dilakukan oleh lelaki, mereka hanya melakukan perkara itu dengan isteri sahaja. Sebahagiannya pula mereka tidak pernah melakukannya dengan isteri. Manakala ada pula perkara-perkara yang mereka lakukan baik dengan isteri mahupun dengan orang-orang lain. Berikut ialah kriteria yang digunakan oleh wanita untuk memberikan nilai tinggi ataupun rendah ke atas tiap-tiap tingkah-laku suami:

1. Eksklusif dengan isteri
Bagi wanita, tingkah-laku suaminya yang bersifat eksklusif, iaitu ia hanya dilakukan oleh si suami dengan si isteri seorang sahaja, diberi nilai yang amat tinggi oleh wanita. Contoh perbuatan eksklusif yang dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja ialah seks. Jadi, semua tingkah-laku seksual si suami diberi nilai yang sangat tinggi oleh isteri selagi tingkah-laku seksual itu hanya dilakukan oleh si suami dengan si isteri sahaja. Tingkah-laku seksual termasuklah semua perbuatan yang mengiringi nafsu seks, dengan persetubuhan sebagai perbuatan yang paling tinggi nilainya. Itulah sebabnya setiap kali suaminya melakukan perbuatan-perbuatan seksual ke atas si isteri, maka si isteri mengecapi kepuasan yang sangat tinggi.Kajian pakar-pakar mendapati lain-lain perbuatan lelaki yang dianggap eksklusif oleh wanita ialah:
a. Bercakap-cakap dan berbual-bual mesra lama-lama
Ramai lelaki menyangka mereka boleh melakukan perbuatan ini dengan wanita-wanita yang menjadi rakan-rakan rapat mereka dan lelaki menganggap perbuatan itu tidak patut menimbulkan rasa curiga di hati isteri mereka. Tetapi, bagi wanita perbuatan ini hanya boleh dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja, tidak boleh dengan mana-mana wanita lain. Itulah sebabnya wanita berasa cemburu yang kuat apabila suaminya menghabiskan waktu yang panjang bercakap-cakap dan berbual-bual mesra dengan wanita lain, tanpa mengira siapa wanita itu kepada suaminya.
b. Usik-mengusik, bergurau senda dan bergelak ketawa
Bagi wanita perbuatan ini juga hanya boleh dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja, tidak boleh dengan mana-mana wanita lain. Itulah sebabnya perbuatan ini juga menimbulkan perasaan cemburu yang amat kuat di hati wanita.
c. Mencurahkan masalah peribadi
Bagi wanita, suaminya tidak patut mencurahkan perasaan dan masalah peribadinya kepada wanita lain kecuali dirinya. Oleh yang demikian perbuatan ini juga menimbulkan perasaan cemburu yang amat kuat. Apabila lelaki melakukan tingkah-laku yang sepatutnya sangat eksklusif itu dengan wanita lain, nilai tingkah-laku itu jatuh menjunam-junam di mata si isteri. Kepada si isteri, kini tingkah-laku itu tidak lagi membawa makna dan kepuasan yang sama seperti dulu. Itulah sebabnya, sebarang tingkah-laku seksual suaminya yang menyebabkan perbuatan itu kini tidak lagi ekslusif dengan dirinya seorang, ia menimbulkan reaksi cemburu yang sangat kuat daripada isteri.

2. Eksklusif tanpa isteri
Lelaki juga melakukan pelbagai perkara dengan orang-orang lain tetapi tidak pernah dengan isterinya. Sebagai contoh, lelaki tidak bermain bola dengan isterinya. Tingkah-laku suami yang tidak pernah dibuat dengan isterinya diberikan nilai yang rendah oleh si isteri. Jadi, perbuatan suaminya bermain bola dengan lelaki-lelaki lain tidak menimbulkan cemburu isterinya.

3. Inklusif
Ada kalanya lelaki melakukan perbuatan-perbuatan baik dengan isterinya, mahupun dengan orang-orang lain. Sebagai contoh ialah perbuatan makan. Perbuatan makan dilakukan oleh lelaki baik dengan isterinya dan juga dengan orang-orang lain. Perbuatan jenis ini diberi nilai yang sederhana tingginya. Setiap kali si suami makan bersama isterinya, si isteri berasa sederhana puas. Jadi perbuatan suaminya duduk makan semeja dengan rakan-rakan wanita sekerjanya menimbulkan reaksi cemburu yang sederhana kuatnya.Inilah asas kepada rasa kepuasan seorang isteri. Apabila tingkah-laku yang dulu eksklusif dengan dirinya, kini dilakukan juga oleh suaminya dengan wanita lain, maka nilai tingkah-laku itu turun, ataupun hilang sama sekali. Akibatnya, tingkah-laku suaminya itu tidak lagi memberi kepuasan kepadanya. Sebagai contoh, jikalau suaminya menciumnya, dia berasa sangat puas kerana perbuatan itu adalah eksklusif. Apabila suaminya juga mencium wanita lain, dia akan berasa sangat cemburu. Akibatnya, apabila suaminya mencium dia, ciuman suaminya itu tidak lagi memuaskannya.Itulah sebabnya, setelah seseorang lelaki berkahwin lain, seks yang serupa tidak lagi memberi kepuasan yang serupa kepada isteri tuanya. Malah ia mungkin tidak memberikan apa-apa kepuasan lagi kepadanya, kerana kini seks bukan lagi tingkah-laku suaminya yang eksklusif dengan dirinya seorang. Kini suaminya juga melakukan tingkah-laku seksual itu dengan wanita lain. Inilah faktor yang membuat nafsu seks isteri tua menurun ataupun hilang sama sekali apabila dia mengetahui bahawa suaminya melakukan hubungan seks dengan mana-mana wanita lain. Jadi, walaupun seseorang lelaki masih memberikan seks yang serupa kepada isterinya, si isteri tidak lagi mengecapi nikmat yang sama, kerana kini nilai tingkah-laku seksual suaminya sudah turun amat rendah, ataupun hapus sama sekali.
Tetapi apakah faktor yang sebenarnya menurunkan ataupun menghapuskan nilai tingkah-laku si suami?

1. Perubahan Fafsiran
Nilai itu turun kerana setelah suaminya melakukan seks dengan wanita lain, kini si isteri memberikan tafsiran yang berbeza kepada semua tingkah-laku suaminya. Perubahan tafsiran itulah yang menurunkan nilai tersebut.
Kalau dulu si suami membelikan kain batik untuk si isteri dan pemberian itu ditafsirkan oleh si isteri sebagai "Tanda kasih suaminya kepada dirinya", tetapi setelah suaminya kahwin lain, kini si isteri mengatakan "Dia belikan kain batik sebab dia hendak menutup rasa bersalahnya." Tafsiran seperti itulah yang menyebabkan si isteri tidak lagi mendapat kepuasan yang sama daripada kain batik itu.

2. Perubahan Penilaian
Kepuasan wanita juga hilang disebabkan cara-cara bagaimana dia kini menilai hubungannya dengan suaminya. Nilai itu berubah apabila dia tahu bahawa suaminya mempunyai hubungan dengan wanita lain. Dulu si isteri berasa puas dengan apa yang dinikmati dalam perkahwinannya. Dulu dia puas kerana sebelum suaminya curang kepadanya, dia menilai mutu hubungannya tanpa membandingkan dengan hubungan lain. Kini, dia percaya hubungan suaminya dengan dirinya tidak sebaik hubungan suaminya dengan wanita lain itu. Akibat perbandingan itu, si isteri percaya dia tidak menikmati hubungan yang sebaik apa yang dinikmati oleh suaminya dengan wanita tersebut. Dia percaya kini suaminya menikmati lebih banyak kepuasan dengan wanita itu, manakala dia sendiri berasa dia tidak sepuas suaminya. Dia juga percaya suaminya tidak berapa puas dengan dirinya dan suaminya lebih puas dengan wanita itu.

3. Ramalan Negatif
Dengan persepsi seperti itu, si isteri yakin suaminya akan melabur lebih banyak ke dalam hubungannya dengan wanita lain itu. Malah dia percaya ada kemungkinan suaminya akan meninggalkan dirinya sama sekali. Itulah sebabnya kini dia tidak lagi menikmati rasa puas dengan hubungannya dengan suaminya, walaupun suaminya masih memberikan layanan yang sama seperti dulu.

4. Perubahan Persepsi
Rasa tidak puas juga datang daripada persepsinya bahawa kini kasih sayang suaminya sudah berkurangan, walaupun suaminya beria-ia mengatakan itu tidak benar. Rasa tidak puas hati itu datang daripada perasaan bahawa dirinya kini sudah tersisih dan terkeluar daripada sebahagian aktiviti suaminya. Dalam lain perkataan, dia kini tahu bahawa ada kalanya suaminya melakukan aktiviti-aktiviti di mana dia tidak diberi tempat sama sekali, seperti apabila suaminya berada bersama-sama dengan wanita lain itu.Dia juga juga membayangkan bahawa di dalam aktiviti-aktiviti tertentu, suaminya mendapat lebih banyak keseronokan apabila aktiviti itu dilakukan bersama wanita itu. Seterusnya, dia juga tidak puas hati lagi dengan apa-apa yang diterima daripada suaminya kerana kini perkara-perkara itu tidak lagi eksklusif baginya seorang.

Kewajipan Suami Dalam Rumahtangga

1. Memenuhi mas kahwin isteri secara sempurna

2. Memberi nafkah kepada isteri

3. Menggaulinya dengan baik

a. Memberi nafkah sesuai dengan kemampuan
b. Sentiasa berbincang dengan isteri dalam segala hal
c. Mengajak isteri bergurau senda, berlaku lemah lembut kepadanya, menghiburkan isteri supaya hatinya sentiasa gembira.
d. Memaafkan lkeslaahan isterinya apalagi terhadap isteri yang berbudi pekerti mulia.
e. Di hadapan isteri hendaklah menunjukkan keindahan dan kebaikan kerana isterinya juga menyenangi apa yg disenangi oleh suaminya.
f. Membantu isteri dalam urusan rumahtangga terutama apabila isteri sakit atau sibuk dengan pekerjaannya.
g. Tidak membuka rahsia isteri serta memperkatakannya dihadapan umum.
h. Melindungi isteri dari api neraka.

4. Cemburu hanya kerana agama dan kehormatan,

Cemburu ini bermaksud, menjaga isteri dari segala sesuatu yang berbentuk pandangan, perkataan atau perasaan.
Secara umum lelaki bersifat :
- berani dan gagah perkasa
- ingin menolong yang lemah
- ingin berkuasa
- kasar dan tamak

manakala wanita bersifat :
- lemah lembut
- pemalu
- mempunyai perasaan yang halus
- bersopan santun
- penyabar.

Sifat-sifat ini adalah bersesuaian dengan kewajipan dan tanggungjawab masing-masing.

5. Membimbing isteri

Di samping memiliki sifat-safat yang baik, wanita juga mempunyai sifat buruk yang kadangkala merupakan sifat asal ataupun dari pengaruh luaran. Diantaranya:

a. Mudah lupa dalam mengingati Allah, Kesibukan dengan harta kekayaan dan anak-anak kadang-kala membuat wanita lengah akan perintah Allah. Kelalaian ini akan memberi peluang kepada hawa nafsu menguasainya.
b. Mudah terpengaruh oleh tipu daya dunia Kemilauan dunia sering membuat wanita terpedaya. c. Sering bersikap bangga dan bermegah-megah kepada orang lain Dengan memahami sifat isteri, suami boleh membimbing dan menasihati isteri. Suami pula sepatutnya tahu bagaimana cara membetulkan isteri. Tersilap cara akan mengakibatkan perselisihan. Perselisihan dalam rumahtangga dapat dikurangkan sekiranya pasangan mengamalkan perangai yang baik seperti :

1. Janganlah suami dan ister marah pada masa yang sama.
2. Jangan mengeluarkan suara yang kuat antara satu sama lain
3. Jika ada seorang yang harus menang dalam perselisihan, maka biarkanlah ia menang.
4. Jika harus mengkritik pasangan, lakukanlah dengan sikap kasih sayang.
5. Jangan mengungkit kembali kesalahan-kesalahan lalu
6. Lebih baik tidak mempunyai masa untuk orang lain daripada tidak mempunyai masa terhadap pasangan.
7. Jangan tidur jika ada perselisihan belum diselesaikan
8. Berkata sesuatu yang manis atau pujian pada pasangan kita sekurang-kurangnya sekali sehari.
9. Jika bersalah, akuilah kesalahan dan meminta maaf.
10. Jangan lupa bahawa perselisihan terjadi akibat dua orang dan biasanya org yang bersalah paling banyak berbicara.

6. Membimbing anak

Seorang suami yang adalah suami yang tidak mengabaikan
tanggungjawabnya antaranya:

a. Memberikan nama yang baik bagi anaknya
b. Memberi nafkah
c. Bertanggungjawab atas pendidikan anak dan sebagainya.

*Sumber : Dr.Love

Suami yg Penuh Sentuhan Kasih

10 nasihat untuk suami dalam memahami hubungannya dengan isteri :-

1. Bersikap tegas dan lemah lembut terhadap isteri,Betapapun seorang wanita itu mempunyai kemampuan dan kemahuan yang tinggi, memiliki kemahiran serta percaya terhadap diri sendiri namun pada hakikatnya, ia masih ingin mencari perlindungan dengan seorang lelaki.Jika keinginan mencari perlindungan itu datangnya dari wanita, namun selalulanya ia merahsiakannya. Seandainya hajat nya tercapai, ia mengharapkan layanan yang lemah lembutdan amat mengharapkan perlindungan dari lelaki yang bertanggungjawab.Sifat lemah lembut dan tegas ini harus dimiliki oleh lelaki kerana setiap isteri mengharapkan suaminya mampu menjadi pemimpin dalam rumahtangga yang dibina. Menjadi pemimpin bukan bermaksud menjadi "boss". Sifat tegas dan lemah lembut ini biarlah kena pada tempatnya.

2. Memberi pujian terhadap isteri,Peranan wanita sebagai ibu menyebabkan ia perlukan perlindungan daripada keyakinan. Hanya suami yang bijaksana dapat memberikan keyakinan kepada isterinya. Dengan cara memberikan penghargaan seperti pujian, hadiah ataupun ungkapan yang boleh menambahkan keyakinan dalam diri isteri.Jangan merasa hairan jika seorang wanita selalu bertanya kepada pasangannya, "Adakah engkau cinta padaku? ". Pertanyaan ini bukan bermakna ia tidak percaya kepada pasangannya tetapi ia menginginkan keyakinan untuk dirinya. Oleh itu, suami usah jemu dengan ungkapan itu, malah berusahalah untuk mengerti hakikat seorang wanita

3. Menentukan batas tanggungjawab, Islam telah mengatur,tanggungjawab terhadap suami dan isteri. Suami berkewajipan mencari nafkah yang halal untuk kelurganya dan isteri pula berkewajipan melayan suami serta mengasuh anak-anak.Ini bukan bermakna tanggungjawab lain patut diabaikan, malah semuatanggungjawab lain seharusnya dipikul bersama mengikut keadaan masadan tempat

4. Menghindari kritikan terhadap isteri,Kritikan bukan satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah. Ia boleh dilakukan, namun biarlah dengan lembut dan bertempat. Jangansesudah bernikah, suami merasa berhak berkasar, mengkritik dan menghina isteri sewenang-wenangnya kerana banyak kesannya pada isteri.Suami yang terlalu banyak mengkritik isteri akan meninggalkankesan negatif terhadap isterinya iaitu:-
a. Perasaan isteri menjadi tertekan akibat menahan marah
b. Menimbulkan pelbagai jenis penyakit fizikal akibat daripadaperasaan kecewa dan tekanan batin.Isteri menjadi pemarah, pendiam, kadangkala hilang keinginan untuk bersama.
d. Akibat selalu dikritik serta tidak dihargai, isteri akankehilangan identiti dirinya sendiri.
e. Untuk menyenangkan hati, isteri akan menyalahkan anak-anak.
f. Jika perasaannya terlalu tertekan, mungkin ia inginkan perceraian.

5. Memperhatikan sesuatu yang romantik,Suami seringkali kurang memperhatikan keperluan yang tidak begitu penting seperti ulangtahun isteri, perkahwinan dan sebagainya. Namun bagi wanita, hal sebegitu penting. Cinta bukan hanya berkaitan dengan perasaan tetapi juga berkaitan dengan aktiviti romantik yang mempunyai nilai yang bererti dalam diri wanita. Mungkin sesuatu yang tidak bererti pada lelaki namun ianya amat bernilai pada wanita.Oleh itu Suami harus banyak mempelajari keperluan isteri dan tidak menganggap remeh terhadap kepentingan iteri.

6. Memahami isteri yang ingin selalu di samping suami,Setiap isteri selalu menginginkan serta merindukan untuk selalu bersama suaminya.Isteri selalu mengharapkan perhatian yang cukup dari suaminya. Kerana itu, suami yang baik akan berusaha meluangkan masa untuk bersama isterinya. Selalu bersama boleh meningkatkan kasih sayang.

7. Menjaga perasaan aman dalam kehidupan isteri,Suami yang bertanggungjawab akan selalu memberikan rasa aman dantenteram terhadap perasaan isterinya, selalu berusaha menyelesaikansetiap masalah rumahtangga dengan secepat mungkin.Berusaha membantu menyelesaikan masalah isteri

8. Memahami gelora jiwa isteri,Wanita lebih mudah mengalami perubahan emosi jika dibandingkandengan lelaki. Jika suami dapat menerima hakikat perubahan emosi isterinya,maka isterinya pasti dapat menerima suaminya sebagai orgyang dapat membimbing hidupnya

9. Membina kerjasama yang baik,Suami yang boleh diajak berbincang dan selalu bekerjasama dengan isterinya akan mampu mengujudkan keluarga bahagia

10. Memenuhi keperluan peribadi,Tidak ada dua wanita di dunia ini yang sama, kerana masing-masing memiliki peribadi yang khusus. Wanita mempunyai sifat yang unik baikdari segi emosi maupun keinginan. Suami yang bijaksana akan mudah memahami akan keperluan peribadi isterinya dan mampu melaksanakantanggungjawabnya sesuai dengan kemampuan dirinya

*Sumber : DR.Love

Ciri Suami Yg Soleh

1. Ciri2 Suami Soleh
a. Mentaati Allah SWT dan Rasul-Nya dengan mengerjakan segala perintah dan menjauhi segala larangan.
b. Mendirikan rumahtangga semata-mata kerana Allah SWT
c. Melayani dan menasihati isteri dengan sebaik-baiknya
d. Menjaga hati dan perasaan isteri
e. Sentiasa bertolak ansur dan tidak meminta sesuatu yang diluar kemampuan isteri
f. Bersabar dan menghindari daripada memukul isteri dengan pukulan yang memudaratkan
g. Jangan mengeji isteri di hadapan orang lain ataupun memuji wanita lain di hadapan isteri.
h. Bersabar dan menerima kelemahan isteri dengan hati yang terbuka.
i. Mengelakkan daripada terlalu mengikut kemahuan isteri kerana ia akan menjejaskan imej dan prestasi suami sebagai pemimpin.
j. Memberi nafkah kepada keluarga mengikut kemampuan.
k. Menyediakan keperluan dan tempat tinggal yang selesa.
l. Bertanggungjawab mendidik akhlak keluarganya.
m. Sentiasa mengambil berat tentang keselamatan mereka.
n. Memberikan kasih sayang dan berkorban untuk kepentingan dan kebahagiaan bersama.
2. Syarat mendirikan rumahtangga Islam agar mendapat keredhaan Allah SWT iaitu:
a. Ahlinya berpendidikan Islam, berjiwa teguh, tenang dan damai.
b. Suasana rumahtangga sentiasa riang dan penuh kegembiraan.
c. Rumahtangga sentiasa bersih dan selesa.
d. Rumahtangga yang sentiasa memelihara dan menjauhi daripada perkara-perkara haram dan syubhat.
e. Ahli-ahlinya bersolat secara berjemaah.
f. Bersih hati, pancaindera dan anggota badan serta menjauhi sifat-sifat yang berlebih-lebihan ketika bersolek.
g. Memuliakan dan menghormati agama serta memandang tinggi akan nilai-nilai keperibadian muslim.
h. Anggota keluarga memiliki kesefahaman dan bijaksana dalam mentadbir rumahtangga.
i. Memilih calon suami/isteri berasaskan Islam.
j. Rumahtangga hendaklah sentiasa ke arah kebaikan dan kebajikan.
k. Dakwah Islamiah sentiasa terlaksana dalam rumahtangga.

Suami Teladan

A.SUAMI TELADAN Ialah :-
suami yang selalu mengerjakan perintah Allah dan menjauhkan laranganNya. Selalu menjaga hubungan dengan isterinya serta melaksanakan tanggungjawab sesuai dengan kemampuannya. Ia selalu berterus terang dengan isterinya. Jika ia mempunyai kekurangan,ia akan menyatakan kepada isterinya.
- Suami yang baik, tidak menyembunyikan rahsia yang tidak disenangi isterinya. Apabila berkata-kata dengan isterinya dengan cara lembut dan bersopan santun.
- Suami yang soleh, selalu membimbing isterinya, menghiburkan isterinya, berbincang-bincang, menghargai pandangan isterinya dan sebagainya.
- Suami yang menganggap isterinya sebagai kekasih dan sahabat. Tidak mudah cemburu. Mempunyai keyakinan dan menaruh kepercayaan terhadap isterinya.
- Suami yang bijaksana, suami yang sanggup menjadi pemimpin rumahtangga. Suami yang layak menjadi pemimpin sekurang-kurangnya mempunyai ciri-ciri berikut iaitu :-

1. Tubuh badan yang sempurna sanggup melaksanakan tanggupjawabnya
dengan kesempurnaan anggotanya. Ini bermaksud selagi mampu memenuhi keperluan zahir dan batin.
2. Akal fikiran yang sempurna - berfikiran positif.
3. Pengetahuan agama yang sempurna- untuk membimbing ahli keluarganya mengamalkan
ajaran agama sebagai panduan hidup.
4. Membelanjakan sebahagian harta- mencari nafkah untuk menyara hidup ahli keluarganya

B. Keperibadian Suami Yang Menjadi Impian Isteri
1. Penuh kerinduan dan kasih sayang
2. Mencintai
3. Gagah dan berakhlak mulia
4. Kaya dan bijaksana
5. Memberikan cahaya kehidupan
6. Menegakkan kebenaran
7. Mulia di sisi Allah

C. Ciri-ciri Suami Teladan
- suami yang soleh yang sentiasa menjalankan perintah Allah
- suami yang tidak sanggup melihat isterinya meringankan perintah Allah
- suami yang bersikap mahu memaafkan dan membetulkan kesalahan isterinya.

*sumber : DR.LOVE

Wednesday, August 19, 2009

Help Help I'm Bored!!!

Haaa emmm waaaaaaaaaaaaa naper nih???bosanyeee cepatlah kul 5 blh aku balik n kuar dr opis nih..huhu..nih yg tk suker nih tk suker tk suker!!!Td tgh duk xcited update blog n FB blh down lak ptg2 nih yo??Helpp helppp..nk ym pun maleh nk layan FB pun malehh..jadi aper citewwww...
Tutup mata tk best tk dpt lelap terus..sini opis ok! keje pun tk de dr pg td..sgt lh bosan!!tahukah kamu betapa bosanye aku ini..hahahha..yezzaaa ada idea nk tulis pasal kisah smlm..ahaks aku nih g kejew balik kejew naik bus jew..nk drive tk de maknanyee dgn jln yg sgt sesak n lelaju kt sini huu takut mkcikk!!ahaks lesen adew tp takuttttt mcm mana tuh..kena belajar tp tak tau bile..mcm mcm alasan kan!!dh merepek ke depan aku nih..

ok berbalik nk citer kisah smlm nih..adolah sorang minachi tuh dlm bus..emm nth knp eh dia tuh..selalu klu naik bus mesti tutup idung pastuh ngedneg2 kt dinding..aku perasanlah..pastuh ada mamat tuh baru naik bus duk depan dia,nth tetiba dia marah mamat tuh..kesian aku tgk mamat tuh terpingga pingga nth ape silapnye tk tau tibo2 jo kono marah ha mcm mcm ko tau minachi tuh ckp!!so org len pun heran awat leww pempuan nih bising2..dan tetiba dr mamat tuh kena marah dh tertempias kt sorang akak yg duk depan minachi tuh jgk..alamakk dia pun kena marah seyy kt minachi tuh..pasal pandang2 dia..hahah mcm mcm manusia nih..betul ke tk betul auntie nih??malas nk nenok drama tuh lelama nnt tetiba aku pun terkena sekali aku wat bodoh jerkk padang luar tingkap menikmati alam yg dh mendung yg nk hujan hehehe..

Selamat den..dh sampai rumah baru lerr ujan turun dgn lebatnye....syukran syukran ^_^

Antara Cinta Dan Kawan

Satu hari CINTA & KAWAN berjalan dalam kampung...

Tiba-tiba CINTA terjatuh dalam telaga....
Kenapa??

Kerana CINTA itu buta.. Lalu KAWAN pun ikut terjun dalam telaga...
Kenapa??

Kerana... KAWAN akan buat apa sahaja demi CINTA !! Di dalam telaga CINTA hilang....
Kenapa??

Kerana... CINTA itu halus, mudah hilang kalau tak dijaga, sukar dicari apatah lagi dalam telaga yang gelap...Sedangkan KAWAN masih lagi tercari-cari dimana CINTA & terus menunggu..
Kenapa??

Kerana... KAWAN itu sejati & akan kekal sebagai KAWAN yang setia.... kan ??

so, hargai lah KAWAN kita selagi kita terasa dia BERERTI..... Walau kita punya pasangan, teman still paling setia.. Walau kita punya harta banyak, teman still paling berharga.

**Love u Guyz!! ^_^*

Never Lie to A Woman!!

Lesson 1

A man called home to his wife and said, "Honey,I have been asked to go fishing up in Canada with my boss and several of his friends..We'll be gone for aweek. This is a good opportunity for me to get that promotion I've been wanting, so could you please pack enough clothes for a week and set out my rod and fishing box, we're leaving from the office & I will swing by the house to pick mythings up. Oh! Please pack my new blue silk pyjamas."The wife thinks this sounds a bit fishy but being the good wife she is, did exactly what her husband asked.The following weekend he came home a little tired, but otherwise looking good.The wife welcome him home and asked if he caught manyfish.He said, 'Yes! Lots of Salmon, some Bluegill, and a few Swordfish. But why didn't you pack my new blue silk pyjamas like I asked you to Do?'You'll love the answer...The wife replied, 'I did. They're in your fishingbox ...

Lesson 2

Kumar's mother went to visit Kumar in his apartment for dinner and found that Kumar had a girl by the name of Sunita for a housemate...During the course of dinner, Kumar's mother couldn't help but notice how pretty Kumar's housemate was and the mother was suspicious of a possible relationship between the two...Over the course of the evening while watching Kumar and Sunita interacted, the mother started to wonder if there was more between Kumar and his housemate than met the eyes and this made the mother evenmore curious..Reading his mother's thoughts, Kumar volunteered,"I know what you must be thinking but I assureyou, Sunita and I are just housemates".
About a week later, Sunita came to Kumar saying, "Eversince your mother came to dinner that night, I've been unable to find the silver plate. You don't suppose she took it, do you?" Kumar said,"Well, I doubt it but I'll email her just to besure". So he sat down and wrote to his mother : Dear Mother,I'm not saying that you did take the silver plate from my house.. I'm not saying that you did not take the silverplate ...But the fact remains that it has been missing ever since you were here for dinner ...Love,Kumar Several days later, Kumar received an email from his Mother which read :Dear Son,I'm not saying that you do sleep with Sunita, and I'm not saying that you do not sleep with Sunita. But the fact remains that if she was sleeping in her OWN bed,she would have found the silver plate by now under the pillow..Love,Mom

Lesson to be learnt :Don't Lie To Your Mother She's Smarter Than You Think She Is....

*Hahahaha ^_^

Tarikh Lahir Dalam Bulan Islam

PERILAKU BERDASARKAN TARIKH LAHIR ISLAM HIJRAH

Sekiranya anda mengetahui pada bulan Hijrah anda dilahirkan, menurut pengetahuan tradisional bulan itu mempunyai pengaruh yang tersendiri terhadap perilaku. Dicatatkan bagi menambahkan pengetahuan

MUHARRAM :
Bersifat pendiam, sihat fikirannya.
Mungkin akan menjadi bodoh jika tidak mendapat didikan yang sempurna, walaupun begitu, jika dididik dengan baik, dia boleh menjadi cerdik kerana bakat fikiran yang pintar cerdas ada padanya. Dia mempunyai keinginan yang baik dan selalu berada dalam selamat.

SAFAR :
Tabiatnya buruk.
Dia tidak suka mengakui kesalahannya.lbubapanya perlu mendidiknya bagi menghilangkan tabiat buruk itu, jika tidak, kehidupannya akan menjadi susah di kemudian hari.Walaupun begitu, sekiranya dia melakukan sesuatu untuk kepentingan dirinya, selalunya ianya akan mendatangkan hasil.

RABIULAWAL :
Perwatakannya baik.
Mungkin dia akan mendapat pangkat besar, menjadi orang berpengaruh atau kaya tanpa diduga. Dalam pekerjaan ramai yang suka.Sifat negatif dirinya termasuklah kurang sabar, hatinya keras dan mudah marah.

RABIULAKHIR :
Perwatakannya jahat. Hatinya tidak tetap.
Fikiran dan kemahuannya lemah, buruk nafsunya, kasar wataknya, mudah mengangkat tangannya. Kehidupannya menjadi sukar kerana tabiat buruknya itu.Ibubapa menempuh kesukaran dalam mendidiknya.

JAMADIL AWAL :
Dia mempunyai tingkat keyakinan yang tinggi.
Dia berani dan nekad, kadangkala melakukan sesuatu yang bodoh atau bahaya.Walaupun begitu, keberanian dan tekadnya itu akan menunjukkan hasil usahanya, yang menemui kegagalan juga.

JAMADIL AKHIR :
Wataknya berani, dia hormatkan orang lain.
Berbagai kepandaian ada padanya. Apabila dia tahu bahawa dia salah atau keliru maka dia mudah mengakuinya, tapi bila dia tahu dia benar, pendiriannnya keras dan tidak mahu mengalah.Semasa kecilnya, ibubapanya perlu mendidiknya dengan baik agar terserlah sifat-sifatnya yang baik itu, kerana jika betul didikannya, masa dewasa ia akan menyenangkan kedua orang tuanya.

REJAB :
Semasa kecilnya dia degil dan nakal. lbu bapanya patut mendidiknya dengan baik agar dia dapat menerapkan nilai-nilai yang baik.. Ketika sudah dewasa, dia suka bersikap merendah diri dan bersikap tidak tahu menahu.Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil. Walau bagaimana pun hidupnya selamat dan sentosa.

SYA'ABAN :
Perwatakannya baik.
Hidupnya selamat dan rezekinya tidak putus-putus. Sewaktu kecilnya dia mudah mengalah semasa bermain dengan kawan-kawan. Kelakuannya baik, berbudi bahasa hingga semua orang sayang padanya. Masa dewasanya dia akan berjaya dalam segala kerjayanya dan mudah mendapat rezeki.

RAMADHAN :
Dia baik, pendiam, suka merendah diri.
Dia tidak angkuh kepada teman yang dikenalinya.Dia tidak suka menonjolkan diriya.
Kehidupannya selalu selamat.

SYAWAL :
Perwatakannya keras.Hatinya keras.
Dia tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan hidupnya, oleh itu ibu bapanya perlulah mendidiknya dengan betul bagi menghilangkan tabiat buruknya itu.Jika tidak kehidupannya menjadi susah kerana perangai keras hatinya, dan dia selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki.

ZULKAEDAH :
Perwatakannya pendiam.
Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk.Dia banyak berfikir, kerana sifat ini, satu hari nanti dia akan mendapat hasil yang baik dalam kehidupannya.Tetapi oleh kerana banyak berfikir, perbuatannya kadang kala menjadi keliru..Dia seharusnya bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang yang memuaskan.

ZULHIJJAH :
Jika dia jahat dia terlalu jahat, jika baik terlalu baik pula.
Dia sering mendapat padah dari perbuatannya sendiri.Dia sukar mengawal perasaannya, kadangkala terlalu berlebih-lebihan atau sebaliknya.0leh kerana dia tidak dapat memberikan garis pemisah, dia sukar mempertimbangkan baik buruk perbuatannya. Dia seringkali menyesal kerana kurang hati-hati dan kurang pertimbangan

Berapa Harga Isteri Anda??

HARGA SEORANG WANITA BERGELAR ' ISTERI '

Hargailah isteri anda......
Mulianya seorang isteri disisi Allah... Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak. Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka......

Beruntungnya seorang wanita yang ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh.... 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya. Cuti bersalin juga sehingga 60 hari ,Bila dah bersalin tu, susukanlah anak...jgn takut "kendur" atau menggelebeh pulak...Si suami pulak, jgn la berebut dengan anak untuk menyusu pulak.... Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah ,Tapi bila dah habis cuti tu.. . layanlah suami..."offer" lah pada suami ,Nabi bersabda: berjimak dgn isteri itu pahala ...jangan buat deekkk jeee,Jangan buat alasan itu dan ini pulak....ingat tu si isteri yee!!! Kata nak pahala lebih...Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang..... sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya...Satu lagi berita gembira untuk wanita, Sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya, Lahir saja bayi seluruh dosanya habis. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak? Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga. Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran seksa kubur.

Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung. Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah ke atasnya jua. . Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini. Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..

Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya. Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki. Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

Amalan Minum Air Panas

Serangan Jantung dan Amalan Minum Air Panas ......
Artikel ini berguna untuk semua.

Bukan sahaja amalan meminum air panas selepas makan, tetapi berhubung SERANGAN JANTUNG!!!!Secara logik..., mungkin ada kebenarannya.. Orang-orang China dan Jepun mengamalkan minum teh panas sewaktu makan... dan bukannya air berAIS. Mungkin sudah tiba masanya kita meniru amalan minum air panas sewaktu menikmati hidangan!!!!Kita tidak akan kehilangan apa-apa... malah akan mendapat faedah dari amalan ini. Kepada sesiapa yang suka minum AIS, artikel ini sesuai untuk anda baca. Sememangnya sedap minum air berAIS selepas makan.
Walaubagaimanapun, AIS akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita. Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT.
Jalan terbaik...adalah untuk minum sup panas atau air PANAS/suam selepas makan.
:Nota penting tentang SERANGAN JANTUNG!!!Anda patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan mula terasa pada tangan sebelah kiri.
Berhati-hati juga pada permulaan sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada anda.
Anda mungkin tidak akan mengalami sakit dada pada serangan pertama serangan jantung.
Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda biasa.

Malah 60% penghidap SAKIT JANTUNG tidak bangun selepas tidur. Marilah kita berwaspada dan berhati-hati.

Wanita Cantik Yg Suka Menangis

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa engkau menangis?" "Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya. "Aku tidak mengerti", kata anak itu. Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti" Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?" "Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya. Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis. Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"

Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh " "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "
"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"
"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan." "Kau tahu: Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."

"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya " tempat dimana cinta itu ada."

**Untuk lelaki,sedarlah akan kecantikan wanita kamu yang azali.. bukan pada kecantikan luaran semata-mata Selami lah hati wanita mu..Hargai dan hormati mereka seperti mana mereka menghormati kamu**

Surat Dr Anak Mak yg Dah Tak Nakal

*Emm aku dapat surat ini dr email seorang kawan..saja nk copy n post kan kat blog aku nih..tiap kali aku baca mesti mengalir air mata..Mana tk sedihnya..dah lah aku nih pun jiwa sgt sensetip hehe..so korang myb akan tersentuh jgk bila membacanya walaupun panjang surat nih tp sgt berbaloi untk membaca..menimbulkn kesedaran dalam diri kita betapa sgt berharganya pengorbanan kedua ibu bapa kita..**Hargai mereka selagi mereka masih ada ye ^_^

Mak.....Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
Mak tau tak...itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa dan itu juga terakhir kali nya.Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh....nak tinggal kan anak2 mak.....nak tinggal kan dunia fana ni...mak macam dah sedia....
Seminggu sebelum tu...mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu...tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih...kakak pun rasa hairan...mak tak penah buat gitu...pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak....tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ....kengkadang siaran indonesia ...mak terus tekun menganyam...Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2...pastu mak jemur karpet-karpet...pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..ada kat dalam almari...ada kat dalam dalam beg...ada dalam ASB..ada kat dalam Tabung Haji..mak cakap tak berapa cukup lagi..ada kat dalam gulung tikar... masa tu mak perasan takk..??kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...mak cuma gelak jer..eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak..... Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut...bila malam tu kiter sampai dari KL...mak dah dalam kesakitan.Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk...mak tetap takmau pi hospital..dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk.. Mak kata mak takmau duduk dalam hospital..tapi kiter berkeras juga pujukk..nanti di hospital ada doktor..ada ubat untuk mak..kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil..tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital...

Mak....amponkan kami semua..kami nak mak sehat..kami sayang mak...kami tak mau mak sakit...kami terpaksa juga hantar mak ke hospital..ampon kan kami yer mak...

Mak.....malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,kiter kata nak beli kereta... Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit...mak gelak ajerr..Lepas tu bila kereta kiter sampai... mak buat kenduri kesyukuran.. ...
Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor...Punya la kiter takut..kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak....Bila balik sahaja kampong..kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj...Tapi mak perasan juga bumper depan kemek.. mak tanya kenapa...?Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga....
Mak...tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...mak, kiter menipu mak kan ...ampon kan kiter....Mak....Jam 4.30 pagi 19/08 /2006 Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain putih...mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...Mesti mak nampak abang cium dahi mak... Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn Mak tau tak....Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...Adik kat sebelah diam melayan perasann...Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...jalan di depan terasa makin kelam.....airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong..sekosong hati ini...Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya..terasa syahdu dan sayu...dinginnnn...

Mak...Kiter masih ingat lagi...Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ...Anak2 mak yang pangku masa mak mandi...Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak...Kiter gosok kaki mak perlahan lahan...Mak perasan tak...?Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter...Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.." Bila makcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak..

Mak...Sampai takat ini surat ni kiter tulis...kiter nangis ni...Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi...Takder orang yang bangun lagi...kiter dengar nasyid tajuk"anak soleh" kiter sedih...kiter rindu kat mak..! Takpa la..nanti bila kita selesai sembanyang subuh,kiter baca yassin untuk mak...mak tunggu ya..!Mak..Sebelum muka mak di tutup buat selamanya....Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir...Semua orang kata mak seolah2 senyum aja..Mak rasa tak...masa tu kiter sentuh dahi mak...kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk...Kiter tak mampu nak cium mak..kiter tak daya...kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...Airmata kiter tak boleh tahan....Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak... Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah...Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...badan akak terasa panas...makk...anak mak yang seorang tu demam....Mak tauu..
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...

Mak.. Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata....Dan sampai satu tahap...masa tu malam jumaat selepas maghrib...Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ...entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...Mak tauu...kiter cuba bertahan...memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...Kiter rasa nak telefon mak...nak cakap dengan mak...anak mak yang ni dah tak betul kan ...?Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...Puas la kakak memujuk kiter...Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."Dan akhirnya akak juga nangis...Mak tau tak..di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...rasa nyilu sangat...menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni..Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan...

Mak....cukup la sampai sini dulu..kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan...kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..Kiter cuma tau alamat ni aje...Takper yer mak... kiter kasi orang lain baca...Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...akhir kata untuk mak,"I LOVE YOU SO MUCH" dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter....memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. sampai masuk unibesiti..sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

Selamat Menyambut Ramadhan AL-Mubarak

Salam semua…

Sya'aban 1430H tak lama lagi akan meninggalkan kita….kini tibalah Ramadhan – satu bulan yang penuh berkat. Semoga Allah menyampaikan kita semua bertemu dengan Ramadhan & semoga kita semua memanfaatkan sepenuhnya Ramadhan kita kali ini.Mohon ampun & maaf jika ada tersilap kata, terkasar bahasa.Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak 1430H.

10 Langkah tatkala tibanya Ramadhan:

*Berdoa agar Allah menyampaikan kita ke bulan Ramadhan dalam keadaan sihat tubuh badan & kuat.

*Mengucapkan syukur kepada Allah kerana masih diberi nyawa & sempat masuk ke bulan Ramadhan ~> Alhamdulillah – masuk 1 Ramadhan disunatkan/dituntut kepada orang Islam untuk Sujud Syukur atau memuji Allah dengan puji-pujian.

*Bergembira dan berasa seronok menyambut ketibaan Ramadhan ~ satu bulan yang penuh berkat.

*Perlu ada KEAZAMAN dan PERANCANGAN 30 HARI - RAMADHAN 1430 ~ 1 Ramadhan – nak achieve apa? cth…. Sedekah – memberi makan berbuka puasa kepada anak-anak yatim……Qiamullail…..Solat Dhuha……Tadarrus……Zero Tv……NO Hiburan..

*Manfaatkan sepenuhnya/maximumkan penggunaan masa & waktu dengan sebaiknya ~ penuhkan dengan perkara2 Ibadah. Jangan biarkan ia berlalu begitu sahaja.

*Kena ada Ilmu & mengetahui hukum2 mengenai Puasa Ramadhan.

*Keazaman untuk meninggalkan habit yang X baik.

*Wujudkan persekitaran Ilmiah.

*Persediaan yang baik untuk buat kerja2 dakwah di bulan Ramadhan.

*Ada buku catatan/rekod aktiviti harian di sepanjang bulan Ramadhan – kena ada semangat berlumba2 untuk melakukan ibadah dan mengejar kebaikan.

“Dibuka di dalam bulan Ramadhan itu pintu2 syurga & ditutup pintu neraka & dirantai syaitan2. Terdapat di dalamnya 1 malam yang lebih baik daripada 1000 malam ~ Lailatul Qadar”

Ada Tak Pakwe@Suami Macam Nie??

Saya suka tengok jari awek saya...
Cantik betul... Sungguh!
Sampai takut nak pegang...
Bukan takut patah...
Tapi takut nanti jari kitorang tak boleh tolong each other
Di satu hari yang giler forever depan yang maha Esa...

Saya suka tengok rambut awek saya...
Cantik betol.... Sungguh!
Sebab tu saya belikan tudung...
Bukan sebab jeles orang lain tengok jugak....
Tapi takut nanti terbakar dek api neraka
Di suatu hari yang giler forever

Saya suka tengok body awek saya....
Cantik betol... Sungguh!
Sebab tu saya belikan dia telekong
Supaya mase die jumpa dengan Kekasih die Yang Utama
Dia lagi cantik dan berseri menghadap Nya.
Saya pun tumpang dapat pahala. Pheh syoknye...

Saya sedih tengok awek saya
Tak tido, tak makan rindu kat saya...
Saya pun macam tu jugak,
Ada problem yang sama..
Die tanya apa ubatnya?
Saya pun bagi die Quran untuk penenang jiwa...
Semoga lebih cintakan Nya dari saya...

Saya sedih tengok awek saya
Selalu pesan macam-macam kat saya...
"Makan, minum, drive elok-elok tau..
Nanti awak sakit saye susah ati bla bla bla bla" katenya....
Tapi bila tengok movie sama-sama burn asar maghrib gitu
Die tak kata satu aper pun...
Berdosanye saya....

Kesimpulannya saya memang sayang dia....
Nak jumper die giler forever...
Yang forever punye forever...
Di dunia dan akhirat terutamanya,
Janji nak share heaven sama-sama...
Bahagia selamanya...

Semoga kami saling mengingati,
Dosa sendiri pun infiniti....
Nak tanggung dosa dia lagi pulak lepas ni...
Semoga kami menginsafi diri...
Ya Allah ampunkanlah kami.....
Semoga kami dapat bersama selamanya nanti...

P/s - emm mesti seronok kan kalau pasangan kita berfikiran camtu....
Then kalu anda seorang muslim...
Apa kata tanamkan dalam hati camtu...
Cinta tu anugerah Allah......
Semoga kita menjaga nikmat Allah itu ye.....
Semoga saya pun ambik iktibar gak....

Tuesday, August 18, 2009

Muhammad Danish Iman

Ai all!!lama tk update blog nih..haha sampai akak sebelah aku nih kata dia tk nk masuk pasal tk update2 pun my blog..:(tk apew lewww just help me to click my nuffnang iklan!!!hahahaha rosak2..

wokeh hari yg bahagia yg penuh gembira nih..aku posting kan pic2 my niece!!tiap kali balik kg mesti snap pic dia!!tk blh tahan..klu blh setiap saat nk rakam muka dia..hihii mengalahkan mama dia pulak kan!!! Nk wat camnerr baby sendiri belum ada so bg perhatian kt my niece lah dulu.. ^_^



**hukhuk Iman pun dh tension tiap kali m.ngah balik asyik nk snap pic aje kan..mmuuuahhh dun be angry my lovely cutest baby..





**c!!actually dia pun suka amik gambar ok!!




**haa tgk nihh sgt lah girang budak comel ini!!sebenarnye tgh duk mintak org dukung kan dia..Iman tk blh ditidurkan or dibawa duduk dgn lama ok!mesti nangis mintak di dukung..nakal hehe









*Akhirnye lepas melalak mintak didukung pkciknyo amiklah jgk..cian iman tgk tuh mata pun berair dah..




**ar muka camnih yg aku tk blh tahan ok..wat mulut gitu..comel lah tuh kunun..hikhik mmg lah comel pun kan anak m.ngah nih



























Friday, August 14, 2009

Mutiara Kata

1. Tiada keindahan dalam sebuah kehidupan tanpa merasai kepahitan dan tiada bunga-bunga kebahagiaan dalam sebuah kepahitan tanpa menyemai benih-benih kesabaran serta tiada keberkatan pada sebuah kenikmatan jika tiada keikhlasan dan kesyukuran yang bertapak di jiwa insan......

2.Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam... di atas batu hitam.... dimalam yang amat kelam.... ianya wujud, tapi amat sukar dilihat.......Jangan tertipu dengan terangnya bulan, kerana disebalik terang itu banyak kegelapannya............

3.Cintaku kepada Tuhan kerana aku ciptaannya.....cintaku terhadap seseorang itu adalah perasaan yang diciptakanNya..........

4.Setiap mata yang tertutup, belum bererti ia tidur........dan setiap mata yang terbuka, belum bererti ia melihat.......

5.Hidup tanpa pengorbanan adalah satu kepalsuan dan percintaan tanpa kasih sayang adalah satu pengkhianatan.......Oleh itu, abadikan kasih sayang dalam mencari erti kebahagiaan........

6.Kelmarin memberikan pengalaman dalam setiap inci langkah kita, semalam adalah teladan serta pengajarannya.......... dan untuk menghadapi hari esok, jadikanlah kelmarin dan semalam itu sebagai pedoman dalam menerokai sebuah penghidupan........

7.Lihatlah disekeliling kamu.... dan teguhkan pendirianmu, sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus asa...... senyuman yang kau berikan dan airmata yang kau titiskan, simpan.... jadikan tauladan, segala yang kau pandang dan dengar, simpan.....buat pedoman............

8.Jika awan melindungi matahari, jangan meratap....kerana nanti akan menjelma pelangi dan kalau langit bagaikan runtuh, jangan menangis..... itu hanyalah satu mimpi. Jika kau menyayangi seseorang, biarkanlah dia pergi........ jika dia menyayangi dirimu, dia pasti akan kembali.........

9.Cinta yang suci hanyalah layak untuk kekasih yang berhati suci dan cinta yang ternoda hanyalah sepadan dengan mereka yang bercinta untuk nafsu dan ternoda hati serta kesucian dirinya.....

10.Jika kamu cintakan kepada bunga, bunga itu akan layu......jika kamu cintakan kepada manusia, manusia itu akan mati.......Oleh itu, cintailah Allah kerana ia kekal abadi...............

11.Janganlah bercinta dengan orang yang kita cinta........tetapi bercintalah dengan orang yang mencintai kita...........kerana itu akan membuatkan kita lebih bahagia.........

12.Ketawa ketika kesedihan adalah ketawa ketabahan.....ketawa ketika kegembiraan adalah ketawa kemenangan.............dan tangisan ketika kesedihan adalah tangisan kekecewaan manakala tangisan ketika kegembiraan adalah tangisan kejayaan...............

**kekuatan Semangatku***

Latest Info About Influenza A (H1N1)

I got an email from a friend, just nak tau ape pendapat kamu semua-

Hingga 28,000 di M'sia mungkin mati akibat H1N1

Ogos 1, 09 8:03pm

Dianggarkan 5,500 hingga 28,000 rakyat Malaysia akan mati dalam wabak
selesema A (H1N1) jika 20 peratus daripada 27.7 juta penduduk negara ini dijangkiti virus tersebut.

"Daripada angka ini (5.5 juta orang dijangkiti), jika kita anggarkan kadar kematian antara 0.1 hingga 0.5 peratus, kira-kira 5,500 hingga 28,000 penghidap selesema itu akan meninggal dunia," kata presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA).

Dr David KL Quek memetik unjuran yang dibuat pengarah penyakit berjangkit Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Dr Tee Ah Sian dalam satu mesyuarat pasukan kebangsaan petugas khas menangani wabak itu,pada awal minggu ini.

Dalam perkembangan terkini, kadar kematian di seluruh dunia meningkat daripada 0.4 kepada 0.66 peratus.Dr Quek mendedahkan maklumat itu dalam artikelnya "Flu measures:Confusion rather than non-compliance" yang diedarkan kepada beberapa media semalam. [Baca artikel penuh] Beliau juga menekankan kerjasama erat antara Kementerian Kesihatan,hospital, doktor di pusat kesihatan swasta dan orang ramai agar wabak ini dapat dikekang secara lebih berkesan.
Dr Quek juga menegaskan kepada semua pihak, termasuk media, agar tidak menuding jari kepada pengamal perubatan swasta atau beberapa pihak lain atas beberapa perkembangan terkini wabak itu.Menurutnya lagi, wabak itu dijangka sekurang-kurangnya berlarutan
antara satu hingga dua tahun sebelum reda - sama ada virusnya berubah dalam bentuk lebih lemah atau vaksin telah ditemui untuk membasminya.Setakat ini, vaksin belum ditemui dan dijangka akan diperolehi hujung tahun ini.

Dalam perkembangan berkaitan, Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata 10 peratus simpanan stok ubatan anti-virus 'Tamiflu' dan 'Relenza' buat masa ini tidak cukup memandangkan penularan ketara penyakit berjangkit itu. Kerajaan akan memesan lagi bekalan ubat itu daripada WHO bagi memastikan negara mempunyai bekalan ubat itu pada setiap masa bagi membendung wabak influenza A(H1N1), lapor Bernama.

"Melihat kepada trend penularan wabak itu yang semakin meningkat, kita perlu memesan ubat itu daripada WHO," beliau dipetik berkata selepas menghadiri Konvensyen MCA Pulau Pinang hari ini.Tambahnya, kementerian turut menempah 200,000 dos vaksin influenza A(H1N1) dan dijangka mendapat bekalan itu menjelang akhir tahun ini. Katanya tempahan tersebut terpaksa dilakukan awal kerana prosedur menguji ubat itu mengambil masa sebelum dapat diberikan kepada pesakit.

Sementara itu, lapor agensi berita itu lagi, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican berkata 19 kes baru H1N1 dilaporkan hari ini dan kesemuanya melibatkan rakyat Malaysia.Jumlah terkumpul 1,390 kes, termasuk 816 kes atau 59 peratus melibatkan jangkitan tempatan."Daripada keseluruhan, 1,362 kes (98 peratus) telah sembuh, hanya 17 kes atau satu peratus sahaja sedang menerima rawatan antivirus di hospital."Lapan daripadanya berada di unit rawatan rapi (ICU), manakala 11 orang sedang menerima rawatan antiviral di rumah," katanya.

Wednesday, August 12, 2009

Terima Kasih!!!

Allosssssss..ahaks saajo jeww nk kasi happening sikit 4 starting nih..sebonaryo..jiwa nih tgh feel like sentimental ok!!..tp pasal tk nk terlalu serius aku nk happy2 kan..huhu..Tgh ado idea nk menaip nih kan so better aku tulis dlm blog aku nih..

Kdg2 manusia selalu mengeluh kan..meratapi dan menyesal dgn nasib yg mereka alami..yupp siapa yg tidak merasa sakit bila kita kecewa dlm sesuatu hal yg kita kerjakan tidak spt ape yg kita harapkan..Tapi itulah dia rencah kehidupan...aku jgk pernah merasai saat kecewa spt itu..TAPI ada org lain yg lebih sakit dan kecewa dr kita..Ada yang lebih tidak bernasib baik spt aku..cumanya bagaimana kita nk mengawal dan mengatasi keadaan itu supaya kita tidak terus berada dalam keadaan yang tidak kita inginkan..kita berhak dpt yg lebih baik walaupun tidak terbaik :)"ALLAH SWT tidak akan mengubah nasib seseorang itu selagi menusia itu sendiri tidak berusaha untuk berubah""ALLAH SWT hanya akan memberikan ujian kepada mereka yang memapu menghadapinya"dan seharusnya aku bersyukur atas ape yang telah ALLAH SWT kurniakan pada aku..menerimanya dengan ikhlas..

Manusia yang tidak lepas dr membuat kesilapan,emm tak ada manusia yg lepas dr melakukan kesalahan..Bila mana aku membuat salah dan silap percaturan kesimpulan..harap kalian yg berada di sisiku memperbtulkan aku..kerana aku bukanlah manusia yang sempurna..Jadi aku jugak harus memaafkan mereka yang pernah melukakan aku mengecewakan aku dan yg pernah menyakiti aku..Cuba seikhlas hati untuk memaafkan..yup kemaafan..jadi semoga kita belajar dr kesilapan yg pernah dilakukan dan berjanji untk tidak mengulangi kesilapan yang sama..

Tiba2 rasa nk luahkan rasa terima kasih aku pada mereka2 yg bnyk berada di sisi aku memberi aku sokongan kekuatan kegembiraan selama aku masih wujud di bumi Allah SWT ni..Aku rasa bersyukur sangat kerana org yg berada di sekeliling aku menyayangi aku seadanya..Keluarga..kawan2 mereka tetap ada di sisi aku walau mcm mana keadaan sekalipun..Kalu di pandang secara mata kasar kita tk dpt nk menilai perasaan tuh..tapi bila mana setiap perkara yg berlaku bila rasa kita jatuh kecewa dan sedih mereka tetap setia melayani kita spt biasa,menyayngi kita melindungi kita..

Terima Kasih keluargaku yg sgt2 aku cintai kdg2 mereka sgt nakal hehe (tension giler layan diorg)..tapi kami dipenuhi dgn rasa cinta dan kasih..Juga untk kawan2 yg bnyk bg sokongan dan momen2 yg penuh dgn ketawa dan tangisan yg dikongsi bersama..(susah kan nk dpt kawan yg setia berada disisi dlm keadaan sekalipun) tp aku bersyukur kerana dikurniakan insan spt mereka..Kenangan itu sgt indah tk mungkin dpt dilupakan..Moga kalian bahagia dan kuat melalui hari2 yg mendatang..Chayok!!!!!!
mmmmuuuahhhhhh daaaaaaa

Latest Info About Influenza A (H1N1) - 12/8/2009

Emm sangat menakutkan bila aku membaca laporan terkini mengenai Virus yg sedang merebak di seluruh dunia skrg nih..Semua orang harus berhati hati dan bersedia menghadapi segala kemungkinan untuk mengahadapi virus H1N1 ni..Di Malaysia sahaja setiap hari pasti ada kematian akibat dr Virus tersebut.Mari kita berdoa semoga penyakit maut ini berlalu dgn cepat dan tidak akan ada lagi catatan kematian akan dilaporkan spt skrg ini..Yang penting kalian semua termasuk aku harus berhati hati dan berwaspada..doakan semoga kita dijauhkan dr terkena virus tersebut..Aminn..
Berikut adalah laporan yang aku ambil dr Harian Metro bertarikh 12/8/2009.

PUTRAJAYA: Sembilan kematian lagi dicatatkan akibat jangkitan Influenza A (H1N1) semalam, menjadikan jumlah keseluruhan korban akibat virus itu di negara ini bertambah kepada 41 orang.Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata empat daripada kes kematian itu didapati mempunyai faktor risiko sama ada diabetes, hipertensi (tekanan darah tinggi) atau asma.“Untuk makluman, enam kes itu adalah kematian yang berlaku sebelum ini dan hanya disahkan mendapat jangkitan H1N1 pada 6, 8 dan 9 Ogos serta dilaporkan pada 10 Ogos secara formal sebagai kes kematian yang ada kaitan dengan H1N1.“Tarikh kematian sebenar enam kes itu adalah pada 4 Ogos (satu kes), 6 Ogos (dua kes) dan 7 Ogos pula tiga kes,” katanya di sini, semalam.

Dr Mohd Ismail berkata, ketika ini, seramai 56 pesakit sedang dirawat di hospital dan 19 lagi dirawat di Unit Rawatan rapi (ICU).
“Daripada 19 kes yang berada di ICU, empat mempunyai faktor risiko iaitu penyakit kronik iaitu dua kes obesiti (satu) dan post delivery (satu). Seramai 11 orang dibenarkan keluar dari hospital kelmarin.“Jumlah terkumpul kes H1N1 di negara ini hingga kelmarin adalah sebanyak 2,253 kes,” katanya.Beliau berkata, merujuk kepada situasi global, sehingga semalam, sejumlah 208,990 kes dengan 1,716 kematian dilaporkan daripada 174 negara.“Ia adalah peningkatan sebanyak 835 kes dengan 28 kematian berbanding hari sebelumnya,” katanya.Berikutan itu, Dr Mohd Ismail meminta orang ramai sentiasa mengikut nasihat Kementerian Kesihatan

Tuesday, August 11, 2009

Influenza A(H1N1)

Kes - Kes Baru: 269
Kes - Kes Import: 0
Kes Jangkitan Tempatan: 269
Kes Kematian: 6
Jumlah Kes di Malaysia: 2,252 dengan jumlah kematian 38 orang.

Untuk makluman, pada masa ini terdapat seramai 56 pesakit sedang dirawat di hospital dan 19 lagi dirawat di ICU. Daripada 19 kes yang berada di Unit Rawatan Rapi, 4 daripada mereka mempunyai faktor risiko iaitu penyakit kronik (2), obesiti (1) dan post -delivery (1). Seramai 11 orang telah didiscaj dari hospital semalam.
Untuk makluman, 6 kematian adalah kematian yang berlaku terdahulu dan hanya disahkan ada mendapat jangkitan H1N1 pada 6, 8 dan 9 Ogos 2009, dilaporkan pada 10 Ogos 2009 secara formal sebagai kes-kes kematian yang ada kaitan dengan jangkitan influenza A(H1N1). Empat (4) daripada kes kematian ini didapati mempunyai faktor risiko samada Diabetes, Hipertensi atau Asma. Tarikh kematian sebenar 7 kes tersebut adalah seperti berikut, 4 Ogos (1), 6 Ogos (2) dan 7 Ogos(3).

LANGKAH2 PENCEGAHAN

Apa itu Fasa Mitigasi (Peredaan)

Aktiviti mitigasi adalah tindakan membendung wabak pandemik H1N1 di Malaysia dengan memperkukuhkan langkah-langkah pencegahan dan kawalan seperti mengamalkan kebersihan diri, kerap mencuci tangan dan mengamalkan adab batuk yang sesuai.
Strategi utama fasa ini adalah untuk mengurangkan kesengsaraan dan kematian akibat penyakit ini, melambatkan jangkitan penyakit dan mengurangkan kesan terhadap gangguan perkhidmatan utama.

Siapakah yang berisiko tinggi akibat jangkitan Influenza A (H1N1)?

*Kanak-kanak berusia kurang 5 tahun
*Individu berusia 65 tahun dan ke atas
*Kanak-kanak dan remaja

Peranan Masyarakat Semasa Fasa Mitigasi Masyarakat perlu mengetahui cara virus ini merebak. Influenza A (H1N1) virus berjangkit dari manusia kepada manusia melalui titisan cecair, (yang dikeluarkan semasa bercakap, batuk atau bersin).
Mana-mana individu yang berhubung rapat (lebih kurang 1 meter) dengan individu yang mengalami gejala selesema (demam, bersin, batuk, hidung berair, menggigil, sakit sendi dan lain-lain adalah berisiko untuk mendapat jangkitan penyakit akibat dari titisan cecair.
Oleh itu, masyarakat perlu mengambil langkah pencegahan berikut:

*Amalkan kebersihan diri dan adab batuk yang betul
*Amalkan kawalan jangkitan sama ada di rumah, tempat kerja atau pengangkutan awam
*Peranan penutup mulut dan hidung (mask) dalam masyarakat
*Tiada bukti kukuh mengenai keberkesanan memakai mask di tempat awam. Namun, ia telah digunakan dalam ruang yang sesak/tertutup apabila berhubung dengan individu yang mengalami gejala selesema
*Individu boleh memakai penutup mulut dan hidung (surgical mask) di rumah dan di kalangan masyarakat, terutamanya jika mereka berhubung rapat dengan individu yang mengalami gejala influenza, contohnya semasa menjaga ahli keluarga yang sakit.
*Penggunaan mask membolehkan individu yang mengalami gejala influenza untuk menutup mulut dan hidung mereka bagi menghalang titisan cecair dari tersebar, salah satu kaedah adab batuk yang betul/baik.
*Surgical mask juga disyorkan kepada golongan yang berisiko tinggi apabila berada di kawasan yang sesak.
*Pesakit dinasihatkan untuk tinggal di rumah, elakkan berhubung rapat dengan ahli keluarga yang lain serta mengambil langkah kawalan dan pencegahan dari menjangkiti mereka yang menjaga pesakit.
*Sekiranya gejala influenza semakin teruk, pesakit hendaklah SEGERA mendapatkan rawatan di hospital.
*Sekiranya individu yang tergolong dalam kumpulan yang berisiko tinggi mengalami gejala influenza, segera dapatkan rawatan awal
*Elakkan berada di kawasan sesak dan seboleh-bolehnya tangguhkan/ batalkan / kurangkan menghadiri majlis keramaian
*Dapatkan maklumat terkini mengenai situasi semasa dari sumber yang boleh dipercayai seperti Kementerian Kesihatan Malaysia dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)


Sumber : Kementerian Kesihatan Malaysia



Kenangan Semalam - OLAN

Oh kenangan..
Kenangan mengusik jiwaKu terhempas...
Jauh di sudut mata
Jiwa kian terpisah Makin sengsara...
Oh sesalan
Sesalan datang meragut Hati pedih...
Tak mungkin dapat dilupa
Segala yang kita bina Hancur akhirnya...
Sampai masa ku teringat...
Segala pahit menikam rasa
Hening semalaman Ku di pusara...Cinta airmata
Oh semalam ku terbenam
Di lubuk asmaraku Yang jauh ku kembara
Jauh perjalanan Jauh destinasiku
Namun tidak kesampaian Ke arah tujuanku...

Friday, August 7, 2009

Trip to Jakarta & Bandung- 3rd & 4th day

Wokeh post nih untk 3rd day punya prgrm..hee malas nk citer pnjg2 aku just put pic2 kt sana aja eh..hari ke-3 nih kitaorg sambung g shopping kt area Factory Outlet like Rumah Mode,Donatelo n etc..& oso g Pasar baru jgk..kt pasar baru tuh bnyk duit aku juta2 terbuang tau hahaha juta rupiahh okkk.. Jadi sila lah tgk pic2 ini ye..

*PIC sekitar Pasar Baru












* PIC Sekitar Factory Outlet (FO)











*4th Day pic


pic kt lobby hotel tgh duk tggu check out


After check out hotel singgah at Kartika sari..beli sikit makanan as buah tgn untk family kt m'sia.tmpt nih org kata "must go"

<= nih dh sampai kt Airport Jakarta..flight delay leww pulak..terpele'uk kt sana 1jam..letih...makcikkk


<= haaa nih pic nih bos aku suh letak dlm blog.. hahaha biar famous sikit katanye..*bos aku yg baju grey tuh ok..sportinggg bangettt
<= 3 ladis in BLACK

huhu wokeh akhirnyee habis citer pasal trip nihh phewwwwww logo denn..ok daaaaaaaa ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...