Kita x-change link ye..Mekasih ^_^

Followers

Friday, August 28, 2009

Biskut Sarang Semut & Biskut Suji

Allooosssssss haaa nk share resepi biskut yg paling senang ^_^..hikhik..nih leww 2 jenis kuih yang so easy to made n of coz i like to eat!!Klu korang nk tau,1st aku buat kuih nih dulu terus menjadi!!heee maaf ye aku bukan nk riak..tk baik dik nun bulan poser nih..hehe..tapi memang betul apeerr..menjadi!!!hahaha sgtlah aku suka tgk biskut aku jadi..yo leww aku nih sgtlah jarang nk buat biskut2 nih..takut tk menjadi sebenanrnye dik nun!pengalaman2 wat kuih sebelumnye agak mengecewakan :( hahaha tp aku pun tk kan buat kuih n biskut yg susah2 2 jenis nih punya leww sgt senang n bahan2 ye tk bnyk nk guna..pakai masuk je dlm bekas uli dh jadi..heheheh..itu pasal leww aku koba td 1st buat terus menjadi..senanglah katakan..korang so sure blh buat tau!!!

BISKUT SARANG SEMUT

Bahan-Bahan
250 gm butter
100 gm gula halus
350 gm tepung gandum.....]
100 gm tepung jagung.......] di ayak
1 biji kuning telur
1 s/teh esen vanilla

hiasan
Sedikit coklat rice sedikit manik gula kecil (warna-warni) secukupnya paper-cup kecil

Cara-Caranye :
1. Pukul kembang butter dan gula.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul rata.
3. Masukkan tepung dan gaul rata.
4. Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper-cup.
5. Taburkan coklat rice dan manik gula kecil.
6. Bakar dalam oven dgn suhu 180’C sampai masak (anggaran 15 minit).
7. Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.


BISKUT SUJI GAJUS

Bahan-Bahan
160 gm gajus - panggang dan kisar kasar-kasar (ini agar bila kita makan terasa kekacangnya)
300 gm gula halus
430 gm tepung gandum - ayak
Secubit garamMinyak sapi - campurkan sedikit demi sedikit mengikut kelembutan yang di kehendaki
Cawan kertas - secukupnya. **Pic Biskut suji nih tk letak dlm cawan kertas,tp u all blh lh guna klu nak ok

Hiasan
Gula aising - secukupnya
Kacang Gajus - secukupnya.
Panggang dan kisar halus.*Satukan dan gaul gula icing dan kacang gajus. Lalu ayakkan di atas kuih yg telah sejuk.

Cara - caranya:
Dalam sebuah mangkuk satukan tepung,gula,garam dan gajus yg di kisar kasar.
Gaul kesemuanya agar sebati. Lalu masukkan sedikit demi sedikit minyak sapi.Gaul adunan hingga menjadi doh yg lembut, yg mudah di bulat-bulatkan.
Masukkan ke dalam cawan kertas yg kecil dan di susun di dalam dulang pembakar.
Panaskan ketuhar anda pada suhu 160c dan bakarlah selama 20 minit atau sehingga masak.

2 comments:

ManjaIxora said...

wah.. wah.. wah.. chef liana dah turunkan resepinyer... leh lah try nanti... tu u owlls yg belum cuba, cubalah... sedaaappp, mmg sedapp... i dah rasa... chef, raya nih buatlah lagi... leh makan lagi... hehehe

Lianna Umar said...

huhu kubang koncop i raso haa u puji..baiklah dek kerana pujian tuh i dh bgkan resepinya.. nnt kita wat sesama ye..wahuwhauhwua.psst klu i sempat wat lh ye thn nih..hehehe..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...