Kita x-change link ye..Mekasih ^_^

Followers

Wednesday, December 22, 2010

Kelebihan Penyusuan Badan


Ramai antara kita sedia maklum bahawa susu ibu Adalah sumber nutrisi yg terbaik untuk bayi kita,Pada permulaan penyusuan, susu berwarna seakan biru dan mengandungi laktosa, protein dan sedikit lemak dikenali sebagai ‘foremilk’. Pada akhir penyusuan akan terjadi ‘hindmilk’. Hindmilk mengandungi lebih banyak lemak, sumber utama tenaga bayi anda.

penyusuan secara eksklusif selama 6 bulan membantu

1.bayi kurang berhadapan dengan risiko sakit perut, jangkitan pada telinga, masalah pernafasan atau jangkitan kencing yang kebanyakannya berpunca daripada penyusuan botol.

2.Selain mengandungi antibodi, ia memiliki ramuan terbaik untuk pertumbuhan bayi dari jumlah asid lemak, laktosa, air, asid amino untuk pencernaan dan pertumbuhan minda bayi.

3. Membantu perkembangan retina dan memberi perlindungan kepada sistem saraf tengah bayi. Ia juga membawa enzim pencernaan yang membantu bayi mencerna nutrisi dalam susu.

Jenis susu ibu

* Colostrum - Terhasil pada hari-hari pertama selepas melahirkan. Ia berwarna kekuningan dan diperkaya dengan antibodi dan juga protein. Ini menjadikan ia sangat ideal bagi bayi baru lahir. Ia pekat kekuningan, kaya protein, antibodi dan vitamin juga mineral.

* Transitional- Cair, berwarna putih. Komposisinya hampir sama dengan susu matang.

* Susu matang - Lebih cair hampir kebiruan pada awal penyusuan tetapi bertukar putih apabila kandungan lemaknya bertambah.

##Kadangkala memberi bayi menyusu botol adalah keperluan,terutamanya bagi ibu yang bekerja contohnye spt An ^_^Tetapi berselang-seli pemberian susu formula dengan susu badan juga pilihan terbaik.

Walaupun semua susu formula tidak dapat menandingi faedah immunologikal susu ibu, tetapi kebanyakan susu formula yang ada di pasaran hari ini memiliki komposisi nutrisi yang hampir sama dengan susu ibu (walaupun tidak secara sepenuhnya).

2 comments:

ZianaRazali said...

yer..saya minum susu ibu masa kecik2..hehe..

Cahaya Aina said...

Weeee bagus!!mesti bijak n cerdas yana nih kan hehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...